عمومی

تفاوت خانه هوشمند و BMS  چیست ؟

برخی از اصطلاحات در زمینه هوشمندسازی هستند که در ادبیات محاوره‌ای به یک معنا استفاده می‌شوند، اما در حقیقت علاوه بر وجود شباهت‌ها، تفاوت‌هایی هم بین این اصطلاحات وجود دارد. از این بین می‌توان به تفاوت خانه هوشمند  و BMS اشاره کرد. در ادامه هر یک از این اصطلاحات را به صورت جداگانه تعریف کرده و به تفاوت‌های آن دو اشاره خواهیم کرد.

Building Management System  یا BMS  یک دستگاه شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار است که مدیریت و کنترل جزء ‌های مختلف ساختمان را بر عهده دارد. به اضافه این سیستم اطلاعات هر بخش را به منظور تجزیه و تحلیل برای کاهش مصرف انرژی و افزایش امنیت ساختمان نگهداری می‌کند.

برخی از ویژگی‌های BMS عبارت‌اند از:
1- سیستم هشدار هوشمند
2- دسترسی (ورودی/ خروجی)
3- سیستم تهویه و کنترل دما
4- آسانسور
5- سیستم اعلام و اطفاء حریق
6- اتوماسیون سیستم آبرسانی
7- سیستم آبیاری هوشمند
8- گزارش نشتی آب و رطوبت
9- اندازه‌گیری مصرف انرژی به منظور بهره‌وری و صرفه‌جویی
10- اعلان خودکار در وضعیت‌های اضطراری

به سخنی دیگر، تمام تاسیسات الکتریکی ساختمان که با یکدیگر در ارتباط هستند تا از منبع ها به شکلی آسان و بهینه استفاده کنند، دستگاه مدیریت ساختمان را تشکیل می‌دهند.

در مقیاس کوچک‌تر، اگر BMS در خانه‌ها اعمال شود به عنوان خانه هوشمند شناخته می‌شود. خانه هوشمند یعنی  کنترل تاسیسات الکتریکی و وسایل برقی خانگی از روش نصب سنسورهای مختلف است. دستگاه نصب شده نصب شده با تنظیمات از پیش تعیین شده به شکل خودکار با فضای اطراف تطبیق یافته می‌توان از راه دور و با تلفن همراه کنترل کرد. این دستگاه را حتی در صورت تکمیل ساختمان نیز می‌توان نصب و استفاده کرد.

تفاوت خانه هوشمند و BMS  چیست ؟

یکی از تفاوت‌های مهم خانه هوشمند و BMS، این است که طریقه کار با خانه هوشمند ساده است چون که برای مصرف‌ کننده نهایی تهیه شده است. همه افراد می‌توانند به راحتی و با داشتن تلفن همراه قسمت های مختلف خانه‌ هوشمند را کنترل کنند. ولی استفاده از سیستم مدیریت ساختمان به دلیل رابط کاربری پیچیده طبق معمول نیاز به دانش فنی خاصی دارد. میزان دسترسی افراد به خانه هوشمند و BMS نیز مختلف است. BMS تحت کنترل مدیریت ساختمان است در حالی که خانه هوشمند برای همه افراد ساکن ساختمان قابل استفاده است.

کلا از BMS در ساختمان‌ها و پروژه‌های بزرگ مانند مدارس، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، کتابخانه‌ها  و خیلی چیز های دیگر استفاده می‌شود. در حالی که کاربرد اصلی خانه هوشمند در هوشمندسازی ساختمان‌های مسکونی است.

پروتکل اتوماسیون استفاده شده در BMS با خانه هوشمند متفاوت است. در BMS از پروتکل‌های استاندارد اتوماسیون استفاده می‌شود در حالی که برای خانه هوشمند معمولا از پروتکل‌های بیسیم مانند Z-Wave  و یا باسیم مانند  KNX استفاده می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت های خانه هوشمند و BMS در هدف اصلی پیاده‌سازی آن‌ها است. خانه هوشمند معمولا برای راحتی و آسایش افراد استفاده می‌شود. هر چند بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها هدف خانه هوشمند هم هست، اما این دو موضوع هدف اصلی پیاده‌سازی BMS است.

به اضافه این می‌توان به موضوعی اشاره کرد که سیستم‌های بیشتری تحت کنترل BMS قرار می‌گیرند. چون که از این دستگاه در مقیاس بزرگ‌ تری استفاده می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *