عمومی

مادون قرمز در دوربین مداربسته

مادون قرمز به زبان ساده، نوری است که دوربین مداربسته می بیند. ولی انسان نمی تواند با استفاده از این نور اشیـا را ببیند.

به طور کـلی این نور با بازتایش یک سری از نورها سبب می شود تصـــویر را، سبز یا آبی ببینید .

چشم انسان می تواند نور را در رنج 390 تا 750 نانومتر مشاهده کند .

هر چند دوربین های نظات تصویری علاوه بر نور می توانند محـدوده طــول موج مادون قرمز در حدود 850 تا 940 نانومتر را مشاهده کند.

دوربین های مداربسته در تاریکی، به کمک مادون قرمز تصویر را سیاه و سفید می کنند. تا تصویر در دوربین دیده شود.

چه شاخص هایی برای انتخاب مادون قرمز مناسب است

  • طول موج مادون قرمز
  • انتخاب LED مرتبت به مادون قرمز
  • دایره پوششی مادون قرمز
  • آشکار سازی بیش از حد مادون قرمز
  • تکنولوژی های پیشرفته، مادون قرمز
  • مقایسه مادون قرمز های یک پارچه و مادون قرمز های جداگونه

معمولی ترین طول موج نوری مادون قرمز 850 نانومتر، است و نور این مادون قرمز ها کاملا مخفی نیست. زیرا نشانگر ها یاLED  ها رنگ قرمز کمــرنگی را از خود خــارج می کنند و هنگــامی که درشب به دوربین نگــاه می کنید یک نور قرمز، دیده می شود.

هر چند اینکه با پیشرفت تکنولوژی، تابش 940 نانومتر، مادون قرمزها نور مستتر تری دارد. بیشتر کسانی که میفروشند. برای اینکه  تعداد فروش آن ها بهتر شود LED ها را به عنــوان یک مـزیت معرفی می کنند، مثلا” می گویند این دوربین  24 عدد LED دارد ولـی آن دوربین فقط 10عدد دارد. در استفاده از این مورد به عنوان معیاری بـرای تعیین کیفیت دقت کنید.

انواع مادون قرمز

کلا دو نوع LED  مادون قرمز داریم. عبارتنداند از:

LED هایی که  کم مصرف و ارزان قیمت هستند.

 LED هایی که گران قیمت و حرفه ای با توان 10 برابر یا بیشتر هستند.

به همین خاطر با وجود اینکه بعضی از دوربین ها LED های کــمتری دارند، حدودا می تـوانند فاصله ی بیشتری را پوشش دهند. به علاوه آن LED های بزرگ تر و گران قیمت تر، قـابل اطمینان تر هستند و عمر بیشـتری نسبت به LED های کوچکتر و ارزان تر دارند.

پهنای تابش

پهنای منطقه تحت پوشش نور چند باید باشد ( مثلا” 10،30 با 60 درجه) این اندازه به علت سادگی تعیین آن، می تواند یک اندازه قابل اعتماد باشد.

اگر پهنـای میـدان تابشگر خیــلی پهن باشد ، مقداری از آن به هدر مـی رود و بیشترین  فاصله  ای که می تواند تحــت پوشش قرار بدهد. کاهش می یابد. همینطور اگــر پهنای آن کم باشـد دوروبر تصویر تاریک می شود و در وسط تصویر نقطـه نوری روشن نشان می دهد.

فاصله

یک تابشگر تا چه اندازه ای را می تواند روشن کند. (مثلا تا فاصله 30، 90، 150 متری) این اندازه نمیتواند خیلی مورد قابل اعتمادی باشد.

برای این که ماژول قرمز مناسب انتخاب کنید نیاز است که به فاصله اشیا تا دوربین دقت  زیادی شود. حدودا بر اساس توان خروجی هر دوربین، اندازه  پوشش مادون قرمز را در کاتالوگ ثبت می کنند. بر اساس دوره مادون قرمز ها برخی بصورت کوچک و برخی به صورت LED بزرگ است. همچنین دوره های جدید مادون قرمز بر اساس فاصله اشیا توان خروجی را تنظیم می کند تا انعکاس نور به کم ترین خود برسد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *